Blog Groszkowej

lifestyle, parenting, książki, sport, kuchnia, inspiracje
Czy arnikę górską można przedawkować?

Czy arnikę górską można przedawkować?

Wielu wydaje się, że naturalnie występujących ziół nie da się przedawkować. Nic bardziej mylnego! Doskonałym tego przykładem jest arnika górska – zioło, które można spotkać na terenach górskich w Europie i Ameryce Północnej. Przedawkować je jest niezwykle łatwo, a skutki tego mogą być tragiczne.

Arnika górska – zastosowanie

Arnikę górską wykorzystuje się do produkcji różnego rodzaju maści do stosowania zewnętrznego, ponieważ wykazuje ona działanie:

  • przeciwobrzękowe,
  • przeciwbólowe,
  • przyspieszające gojenie się ran,
  • przeciwzapalne,
  • łagodzące skutki złego krążenia w kończynach dolnych organizmu.

Przez wzgląd na powyższe, stosowanie preparatów na bazie arniki jest rekomendowane przy stłuczeniach i urazach skutkujących opuchlizną. Ponadto środki w których zawarta jest arnika wspomagają leczenie ran pooparzeniowych – nie tylko przyspieszają regenerację zniszczonego naskórka, ale także wykazują działanie łagodzące dolegliwości bólowe. W dermatologii arnikę wykorzystuje się do leczenia trądziku młodzieńczego oraz do niwelowania skutków pękających naczynek krwionośnych (z reguły pęknięte naczynko przybiera postać czerwonego pajączka na powierzchni skóry).

Skutki przedawkowania

Przedawkowanie arniki górskiej najczęściej skutkuje pojawieniem się swędzącej wysypki na skórze, podrażnieniem i zaczerwienieniem (często skóra dotknięta zmianami alergicznymi jest gorąca – jest to efekt rozwijającego się wewnątrz niej stanu zapalnego). W bardziej drastycznych przypadkach reakcja alergiczna na zbyt dużą dawkę substancji może powodować omdlenia, zawroty głowy, uczucie dezorientacji i lęku, uczucie niekontrolowanego ścisku w klatce piersiowej oraz narastające duszności. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób uczulonych na arnikę lub którąkolwiek z substancji pomocniczych przedawkowanego aparatu. Nasilających się objawów alergii nie można zlekceważyć, ponieważ może dojść do tak zwanego wstrząsu anafilaktycznego, który bez natychmiastowej interwencji lekarskiej – skutkował będzie śmiercią.